Υποστήριξη πελατών: info@e-agyra.gr +30210 2693800-4
Greek English

Καλάθι Αγορών

0 προϊόν(τα) - 0,00€
Τα καλάθι αγορών σας είναι άδειο!

Υλικό μαθήματος για τη σειρά "ΤΑ 39 ΣΤΟΙΧΕΙΑ"

Οδηγός για Εκπαιδευτικούς

Βιβλία 1-7

 

Χρησιμοποιήστε αυτόν τον Οδηγό για να φέρετε στην τάξη σας τον ενθουσιασμό της σειράς "Τα 39 Στοιχεία!".

Εξερευνήστε γεωγραφία, ιστορία, λογοτεχνία και μαθηματικά, με αυτό το εκπληκτικό πακέτο δράσης που θα παρακινήσει ακόμη και τους πιο απρόθυμους μαθητές σας.
 

Βιβλίο Πρώτο: Ο Λαβύρινθος των Σκελετών, Rick Riordan

Ιστορική Προσωπικότητα: Μπέντζαμιν Φράνκλιν

Τοποθεσίες: Βοστόνη, Φιλαδέλφεια, Παρίσι

 

Δημιουργήστε ένα Ημερολόγιο Ερευνών

Σ’ αυτό το Ημερολόγιο θα μπορούν οι μαθητές σας να καταγράφουν τις ιδέες και τα στοιχεία τους. Εκεί θα σημειώνουν, επίσης, απαντήσεις σε ερωτήματα που προκύπτουν από μια συζήτηση, άγνωστες λέξεις, ή συλλογισμούς που βοηθούν στην κατανόηση ενός θέματος.

Για το Ημερολόγιο Ερευνών μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα τετράδιο εκθέσεων, ένα μπλοκ ή απλά φύλλα χαρτιού πιασμένα με συνδετήρες. Ζητήστε από τους μαθητές σας να φτιάξουν ο καθένας το δικό του εξώφυλλο και να το διακοσμήσουν με φωτογραφίες διάσημων ανθρώπων που θαυμάζουν, ή από χώρες που θα ήθελαν να επισκεφτούν.

Μάθετε για τον Μπέντζαμιν Φράνκλιν

Ο Μπέντζαμιν Φράνκλιν ήταν από φυσικού του περίεργος και του άρεσε να μαθαίνει πώς λειτουργούν τα πράγματα. Πείτε στους μαθητές σας μερικά αστεία πράγματα για τον Φράνκλιν:

• Κάποια στιγμή, βαρέθηκε να χρησιμοποιεί δύο ζευγάρια γυαλιά – ένα για να διαβάζει, κι ένα για να βλέπει μακριά. Έκοψε, λοιπόν, το κάθε ζευγάρι στη μέση και έφτιαξε τα πρώτα διπλεστιακά γυαλιά.

• Επειδή ήθελε να κολυμπάει γρηγορότερα, επινόησε τα βατραχοπέδιλα.

• Για να φτάνει στα ψηλά ράφια, εφηύρε έναν μηχανισμό που έπιανε αντικείμενα από μακριά.

Ρωτήστε τους μαθητές σας, τι θα ήθελαν να γίνεται ευκολότερα στη ζωή τους. Έπειτα, αναθέστε τους να σκεφτούν μια ιδέα και να την σχεδιάσουν/περιγράψουν στο Ημερολόγιό τους.

Πολυ-συγγραφικές Ιστορίες ― Μια Διασκεδαστική Συγγραφική Δραστηριότητα

Κάθε βιβλίο της σειράς 39 Στοιχεία, έχει γραφτεί από διαφορετικό συγγραφέα. Ζητήστε από τους μαθητές σας να εξερευνήσουν τη διαδικασία, μέσω της «συνεργατικής» γραφής.

Πρώτα απ’ όλα, συζητήστε όλοι μαζί ώστε να καταλήξετε στη γενικότερη ιδέα της ιστορίας. Ύστερα, ο κάθε μαθητής γράφει μια δική του πρώτη πράγραφο και περνάει την κόλα στον διπλανό του, που αναλαμβάνει να γράψει τη δεύτερη παράγραφο. Συνεχίστε έτσι, μέχρι να ολοκληρωθεί η εργασία. Για μια πιο απρόβλεπτη εμπειρία, μπορείτε να ανακατεύετε τις κόλες μετά από κάθε παράγραφο και να τις μοιράζετε τυχαία στους επόμενους «συγγραφείς». Στο τέλος, μοιραστείτε/συγκρίνετε/συζητήστε τις ιστορίες. Είναι ίδιες ή πολύ διαφορετικές; Γιατί;

Ένα Πείραμα Ηλεκτρισμού

Ο Μπέντζαμιν Φράνκλιν είναι μάλλον πιο γνωστός  για τα πειράματά του με τον ηλεκτρισμό. Ξέρατε πως ο στατικός ηλεκτρισμός είναι όμοιος με τον ηλεκτρισμό μιας αστραπής; Περπατώντας σ’ ένα χαλί μπορείτε να παραγάγετε περίπου 3.000 βολτ ηλεκτρισμού, ενώ βγάζοντας το πουλόβερ σας μπορεί να παραχθούν περίπου 30.000 βολτ. Όταν πέφτει μια αστραπή, εκλύονται 100 εκατομμύρια βολτ! Με ένα μπαλόνι και μια λάμπα φθορισμού, οι μαθητές μπορούν να δουν πώς λειτουργεί ο στατικός ηλεκτρισμός.

Σε αντίθεση με τις κοινές λάμπες, οι σωληνωτές λάμπες φθορισμού περιέχουν ένα αέριο που δραστηριοποιείται μόλις έρθει σε επαφή ακόμη και με μια πολύ μικρή ποσότητα ηλεκτρισμού. Πράγματι, μπορείτε να ανάψετε μια λάμπα φθορισμού με έναν σπινθήρα στατικού ηλεκτρισμού. Με το παρακάτω πείραμα, θα το διαπιστώσετε και μόνοι σας.

Υλικά

• Μπαλόνι

• Σκοτεινό δωμάτιο

• Λάμπα φθορισμού

 

Τι πρέπει να κάνετε

1.           Αποφασίστε ποιος θα κρατήσει πρώτος τη λάμπα και ποιος θα αναλάβει το μπαλόνι. Φωνάξτε και κάποιον τρίτο, για παρατηρητή. Σκοτεινιάστε το δωμάτιο όσο γίνεται περισσότερο.

2.           Ενώ ο ένας κρατάει σφιχτά τη λάμπα με τη μεταλλική άκρη προς τα έξω, ο άλλος τρίβει το μπαλόνι στο κεφάλι του και αμέσως, μετά, αγγίζει το «φορτισμένο» μπαλόνι στη μεταλλική επαφή.

3.           Δείτε τι θα συμβεί.

4.           Αλλάξτε ρόλους και επαναλάβετε το δεύτερο βήμα.

5.           Αλλάξτε ξανά ρόλους και επαναλάβετε το δεύτερο βήμα, αλλά αυτή τη φορά με κάποια παραλλαγή – λόγου χάρη, τρίψτε το μπαλόνι περισσότερο, ή περιμένετε 5 δευτερόλεπτα πριν το ακουμπήσετε στη λάμπα. Μην ξεχάσετε να καταγράψετε τις παρατηρήσεις σας στο Ημερολόγιο Ερευνών.

 

 

Βιβλίο Δεύτερο: Η Φάλτσα Νότα, Gordon Korman

Ιστορικές Προσωπικότητες: Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Νάνερλ Μότσαρτ

Τοποθεσίες: Βενετία, Σάλτσμπουργκ, Βιέννη

 

Πλοκή ― Ο χάρτης του ταξιδιού

Όμοια με μια ακολουθία από νότες μουσικής, η πλοκή «υφαίνεται» από τα γεγονότα μιας ιστορίας – είναι, δηλαδή, η υπόθεση του βιβλίου. Με τη βοήθεια αυτού του οδηγού, μπορείτε να αναλύσετε στους μαθητές σας τα διάφορα στοιχεία της πλοκής, και τον ρόλο τους σε μια ιστορία.

Διαμάχη

Σε μια διαμάχη μπορεί να συγκρούονται ενέργειες, ιδέες, επιθυμίες ή θελήσεις. Μπορεί να είναι σωματική, διανοητική, συναισθηματική ή ηθική. Αφού διαβάσετε τη Φάλτσα Νότα, σχολιάστε με τους μαθητές σας τις παρακάτω ερωτήσεις:

1.        Ποια είναι η βασική διαμάχη στα 39 Στοιχεία, που συνεχίζεται και στο δεύτερο βιβλίο;

2.        Ποια είναι η πνευματική διαμάχη της Έιμι; Πώς επηρεάζει τον χαρακτήρα της και την ιστορία;

3.        Η οικογένεια Χολτ βρίσκεται συνεχώς σε σωματική διαμάχη με την Έιμι και τον Νταν. Πώς περιγράφει ο συγγραφέας τους Χολτ, ώστε να δώσει έμφαση σε αυτή τη διαμάχη;

4.        Στη σειρά, ο Νταν και η Έιμι αντιμετωπίζουν πολλά ηθικά διλήμματα. Ποια είναι αυτά τα διλήμματα και πώς θα τα αντιμετωπίζατε εσείς;

 

Ζητήστε από τους μαθητές σας να αναλύσουν, στο Ημερολόγιο Ερευνών, ποιες διαμάχες επηρεάζουν περισσότερο την ιστορία. Ποιο είδος διαμάχης κάνει την ιστορία πιο ενδιαφέρουσα;

Πρωταγωνιστής και Ανταγωνιστής

Είναι τα κεντρικά πρόσωπα μιας διαμάχης. Ο κεντρικός χαρακτήρας αναφέρεται ως πρωταγωνιστής. Οι δυνάμεις που τον πολεμούν, είτε είναι κάποιο άλλο πρόσωπο, πράγμα, ή χαρακτηριστικά του ίδιου του εαυτού του, αναφέρονται ως ανταγωνιστής(-ές).

Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές και ποιοι οι ανταγωνιστές στη Φάλτσα Νότα; Ποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά θα θεωρούσατε ως ανταγωνιστές, και σε ποιον πρωταγωνιστή εμφανίζονται; Ζητήστε από τους μαθητές σας να φτιάξουν στο Ημερολόγιο Ερευνών έναν χάρτη εννοιών, όπου θα καταγράψουν τις σκέψεις τους.

Μυστήριο

Οι αναγνώστες ανυπομονούν να βρουν μια εξήγηση για όσα δεν καταλαβαίνουν. Ένα καλό μυστήριο, παρακινεί τον αναγνώστη να ανακαλύψει τι συμβαίνει! Τι υπάρχει μέσα στο ημερολόγιο; Τι σημαίνει το Στοιχείο;

Οι μαθητές μπορούν να καταγράψουν στο Ημερολόγιό τους μερικά από τα μυστήρια στη Φάλτσα Νότα. Ύστερα, μπορούν να συζητήσουν αν μάντεψαν σωστά τη λύση τους. Τι είναι ο μυστηριώδης κώδικας στις σελίδες 82 -111;

Δίλημμα

Το δίλημμα είναι μια δύσκολη επιλογή ανάμεσα σε δύο ενέργειες. Λόγου χάρη, να πάρουν ένα εκατομμύριο δολάρια οι κληρονόμοι, ή ένα Στοιχείο; Αναζητώντας τα Στοιχεία, ο Νταν και η Έιμι αντιμετωπίζουν συνεχώς διάφορα διλήμματα.

Συζητήστε με τους μαθητές: αντιμετωπίσατε κάποιο δίλημμα τώρα τελευταία στη ζωή σας; Αν είχατε διαλέξει τη δεύτερη επιλογή, θα ήταν διαφορετικό το αποτέλεσμα;

Τέλος της ιστορίας

Κάθε πλοκή φτάνει κάποτε σε ένα τέλος, ευτυχισμένο ή λυπητερό. Στις περισσότερες ιστορίες μυστηρίου, σταματούν οι συγκρούσεις, δίνονται όλες οι απαντήσεις και όλα εξηγούνται. 
Αλλά όχι πάντα! Σε τι διαφέρει μια σειρά, όπως τα 39 Στοιχεία; Ποια σημεία της πλοκής ολοκληρώθηκαν και/ή διαλευκάνθηκαν πλήρως; Ποια συνεχίζονται, ή παραμένουν άλυτα;

 

Βιβλίο Τρίτο: Ο Κλέφτης των Σπαθιών, Peter Lerangis

Ιστορική Προσωπικότητα: Τογιοτόμι Χιντεγιόσι

Τοποθεσίες: Τόκιο, Σεούλ

 

Σκιαγράφηση χαρακτήρων ― Πανίσχυρο Λογοτεχνικό Εργαλείο, ή Μυστικό των Κέιχιλ;

Αν η πλοκή είναι ο οδικός χάρτης μιας ιστορίας, η σκιαγράφηση χαρακτήρων είναι το όχημα που οδηγεί την ιστορία στον προορισμό της. Η κατανόηση ενός χαρακτήρα ίσως είναι πιο δύσκολη από την κατανόηση της πλοκής. Ωστόσο, αν βοηθήσετε τους μαθητές σας να εμπεδώσουν αυτή τη λογοτεχνική δεξιότητα, ίσως μετατρέψετε το οδοιπορικό τους προς την ανάγνωση από βαρετό ταξίδι, σε μια συναρπαστική κυριακάτικη εκδρομή!

Οι συγγραφείς χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές για να παρουσιάσουν στον αναγνώστη τους χαρακτήρες των έργων τους. Ενώ ένας ζωγράφος μπορεί να σχεδιάσει τις λεπτομέρειες, έτσι ώστε να τις βλέπουν όλοι, οι συγγραφείς πρέπει να ζωγραφίσουν με λέξεις, που καλείται να αποκαλύψει ο αναγνώστης. Στην πραγματικότητα, πολλοί χαρακτήρες είναι σαν τα στοιχεία – κάποιοι εντοπίζονται εύκολα, μέσα από τους διαλόγους· για άλλους απαιτείται ένα βαθύτερο επίπεδο έρευνας, όπως η εξέταση των κινήτρων ενός χαρακτήρα μέσα από τις πράξεις, τα λόγια ή το παρελθόν του.

Περιγραφή Σωματικών Χαρακτηριστικών

Για να παρουσιάσουν ρεαλιστικούς χαρακτήρες, οι συγγραφείς χρησιμοποιούν επίθετα, παρομοιώσεις και μεταφορές, ώστε ο αναγνώστης να τους βλέπει καθαρά με το μυαλό του και να μπορεί να ανταποκρίνεται σ’ αυτούς. Αυτή είναι η πιο εύκολη μορφή στοιχείων για κάποιον χαρακτήρα, επειδή ο συγγραφέας δίνει τις πληροφορίες στον αναγνώστη.

Μην αγνοείτε τα επίθετα: Ζητήστε από τους μαθητές σας να γράψουν στο Ημερολόγιό τους  στοιχεία (και επίθετα) για καθέναν από τους χαρακτήρες. Με βάση τις περιγραφές και τα στοιχεία που θα ανακαλύψουν, οι μαθητές πρέπει να περιγράψουν λεπτομερώς τον αγαπημένο τους χαρακτήρα.

Διάλογος και Σκέψεις

Εδώ, τα στοιχεία βρίσκονται συνήθως εύκολα, αλλά ο αναγνώστης πρέπει να τα «μεταφράσει» σε πληροφορίες για τον χαρακτήρα. Ο διάλογος «ζωντανεύει» την προσωπικότητα του χαρακτήρα. Είναι μια ευκαιρία να «ακούσει» ο αναγνώστης τον χαρακτήρα, μέσα στο μυαλό του. Στον Κλέφτη των Σπαθιών, ο αναγνώστης «βλέπει» μέσα στο μυαλό της Ιρίνας, όταν η γυναίκα σκέφτεται, «Θα σε προδώσουν, Άλιστερ, εκτός κι αν τους προδώσεις πρώτος εσύ». Στη συνέχεια, ο συγγραφέας μάς λέει πως, «Σκέψεις για την ανθρώπινη αδυναμία, πάντα ανέβαζαν το ηθικό της…» Θα έπρεπε να εμπιστευτεί κανείς ποτέ την Ιρίνα; Τι αποκαλύπτουν για την Ιρίνα οι σκέψεις της;

Θεατρικός διάλογος: Οι μαθητές μπορούν να μοιραστούν σε ζευγάρια και να δημιουργήσουν έναν καινούριο χαρακτήρα για τη σειρά. Θα βασιστούν μονάχα σε διαλόγους γι’ αυτόν τον καινούριο Κέιχιλ, χωρίς σκηνικά ή κοστούμια.

Αποκαλύψεις για το Παρελθόν

Ο Νταν και η Έιμι αναζητούν τα 39 Στοιχεία με ελάχιστες αποσκευές, αλλά κουβαλούν μαζί τους ένα τεράστιο συναισθηματικό φορτίο! Το ψυχολογικό προφίλ ενός χαρακτήρα δίνει στον αναγνώστη στοιχεία για κάποιες ενέργειές του, που βασίζονται στο παρελθόν του. Στον Κλέφτη των Σπαθιών, ο αναγνώστης μαθαίνει πολλά πράγματα για το παρελθόν του Άλιστερ Ω. Πώς επηρεάζουν τις σημερινές ενέργειες του Άλιστερ αυτά που έκανε ο θείος του ο Μπάε, στο παρελθόν, για να βρει τα 39 Στοιχεία;

Συλλογή Αποκαλύψεων

Ζητήστε από τους μαθητές να καταγράψουν αποκαλύψεις και στοιχεία σχετικά με το παρελθόν του κάθε χαρακτήρα. Έπειτα, φτιάξτε έναν κατάλογο με δύο στήλες – στην αριστερή στήλη οι αποκαλύψεις, στη δεξιά οι προβλέψεις. Συζητήστε με τους μαθητές πώς επηρεάζουν τη συμπεριφορά ενός ατόμου, συγκεκριμένα γεγονότα από το παρελθόν του. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, τι μπορούν να προβλέψουν ότι θα συμβεί στα επόμενα βιβλία της σειράς;

 

Βιβλίο Τέταρτο: Beyond the Grave, Jude Watson

Ιστορική Προσωπικότητα: Χάουαρντ Κάρτερ

Τοποθεσίες: Κάιρο, Λούξορ, Ασουάν

 

 Συμβολισμός ― Το Κλειδί για τη Λύση των Γρίφων

Στη σειρά 39 Στοιχεία, ο Νταν και η Έιμι χρησιμοποιούν σύμβολα που βρίσκουν σε εικόνες και φράσεις, για να  αποκρυπτογραφήσουν τα στοιχεία. Στη λογοτεχνία, ο συμβολισμός αποτελεί στοιχείο της πλοκής που μας βοηθά να αποκαλύψουμε το βαθύτερο νόημα της ιστορίας. Λογοτεχνικό σύμβολο είναι κάτι που σημαίνει πολύ περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε όταν το πρωτοσυναντάμε. Μπορεί να είναι μια ενέργεια, ένα άτομο, ή ένα αντικείμενο με δεδομένο νόημα στην ιστορία, αλλά που αντιπροσωπεύει, επίσης, και κάποιο άλλο νόημα.

Το Κυνήγι των Συμβόλων

Το κυνήγι των συμβόλων σε μια σειρά όπως τα 39 Στοιχεία, θα σας βοηθήσει να ξεκλειδώσετε πολλά από τα μυστικά της. Για να ανακαλύψετε τα σύμβολα, η ιστορία δίνει ένα στοιχείο που μία λεπτομέρειά του, πρέπει να εκληφθεί συμβολικά.  Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ανακαλύψετε σύμβολα σε μια ιστορία. Σκεφτείτε μήπως ένα αντικείμενο αναφέρεται συχνά στο βιβλίο – όπως, λόγου χάρη, το μενταγιόν της Γκρέις. Αν εμφανίζεται συχνά στο κείμενο και περιγράφεται λεπτομερώς, πιθανότατα είναι σημαντικό.

Τι πιστεύετε ότι συμβολίζει ο ταξιδιωτικός οδηγός της Γκρέις; Πώς περιγράφεται; Πόσες φορές τον αναφέρει η συγγραφέας στο βιβλίο; Τι αντιπροσωπεύει για τον Νταν και την Έιμι;  Μην ξεχνάτε, τα σύμβολα δεν έχουν μόνο μία σημασία. Ο Νταν και η Έιμι επισκέπτονται, επίσης, τον τάφο της Νεφερτάρι. Ποια μορφή αναγέννησης βιώνουν στο Τέταρτο Βιβλίο;

Γιορτάστε τη Ζωή σας

Οι τοίχοι στον τάφο της Νεφερτάρι ήταν γεμάτοι με όμορφα σχέδια, που απεικόνιζαν σκηνές από τη ζωή της. Στη δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές θα κατασκευάσουν μια τρισδιάστατη χάρτινη πυραμίδα που θα αποκαλύπτει τη ζωή τους και τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Πρώτα απ’ όλα, ζητήστε από τους μαθητές να φέρουν φωτογραφίες και εικόνες περιοδικών που αντιπροσωπεύουν τη ζωή τους. Κόψτε τέσσερα τριγωνικά σχήματα και μία βάση, για να κατασκευάσετε τρισδιάστατες πυραμίδες. Οι μαθητές θα κολλήσουν τις εικόνες στη μία πλευρά (την εσωτερική) του κάθε τριγώνου· η άλλη πλευρά του χαρτιού θα χρωματιστεί έτσι ώστε να μοιάζει με πυραμίδα. Έπειτα, συναρμολογήστε τις πυραμίδες, φροντίζοντας η μία πλευρά του κάθε τριγώνου να ανοίγει, σαν πύλη, για να αποκαλύψει τη ζωή του κάθε μαθητή.

Το Κυνήγι των Ιερογλυφικών

Τα ιερογλυφικά υπερπηδούν τα εμπόδια της γλώσσας και μπορούν να γίνουν κατανοητά από όλους. Σ’ αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν ιερογλυφικά για να δημιουργήσουν στοιχεία που θα υποδηλώνουν τοποθεσίες γύρω από το σχολείο τους. Πρώτα, εξηγήστε στην τάξη ότι τα ιερογλυφικά είναι ένα είδος γραφής που μπορεί να τα καταλάβει ο καθένας, όποια γλώσσα κι αν μιλάει. Ύστερα, μιλήστε για ιερογλυφικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να υποδείξουν αντικείμενα και χώρους στην αίθουσα. Στη συνέχεια, χωρίστε τους μαθητές σε ομάδες και ζητήστε τους να σχεδιάσουν ιερογλυφικά που θα υποδεικνύουν διάφορες τοποθεσίες γύρω από το σχολείο. Τέλος, κρύψτε τα ιερογλυφικά κάθε ομάδας στις τοποθεσίες αυτές, έτσι ώστε το ένα ιερογλυφικό στοιχείο να οδηγεί στο επόμενο. Θα καταφέρουν οι ομάδες να βρουν τον θησαυρό που κρύβεται στην τελευταία τοποθεσία;

Προσωπικά Σύμβολα

Ζητήστε από τους μαθητές να σκεφτούν ένα σύμβολο που τους αντιπροσωπεύει. Στην αρχή, πρέπει να φτιάξουν κάτι σαν προσωπικό αρχείο, όπου θα περιλαμβάνονται δραστηριότητες, προσωπικές επιθυμίες, άτομα που θαυμάζουν, πράγματα που τους αρέσει να κάνουν, τα μέλη της οικογένειας και οι φίλοι. Από τη στιγμή που θα έχουν μια πλήρη εικόνα για τον εαυτό τους, ζητήστε τους να σκεφτούν σύμβολα που αντιπροσωπεύουν καθεμιά από αυτές τις ιδέες. Τέλος, ζητήστε τους να σκεφτούν ένα σύμβολο που αντιπροσωπεύει καλύτερα τους ίδιους, ως άτομα. Οι μαθητές μπορούν τότε να σχεδιάσουν μια εικόνα του συμβόλου και να εξηγήσουν, πώς τους αντιπροσωπεύει. Ως ξεχωριστή δραστηριότητα, ζητήστε τους να αναλύσουν το όνομά τους. Τους συμβολίζει, ή πιστεύουν πως κάποιο άλλο όνομα θα τους ταίριαζε καλύτερα; Και ποιες πράξεις στη ζωή τους θα μπορούσαν να έχουν συμβολικό νόημα;

 

Βιβλίο Πέμπτο: Ο Μαύρος Κύκλος, Patrick Carman

Ιστορικές Προσωπικότητες: Γκριγκόρι Ρασπούτιν, Αναστασία Ρομανόφ

Τοποθεσίες: Βόλγκογκραντ, Αγία Πετρούπολη, Μόσχα, Εκατερίνμπουργκ

 

Το Σκηνικό

Η σειρά 39 Στοιχεία ταξιδεύει τους αναγνώστες της σε μια περιπέτεια στα πέρατα του κόσμου, είναι λοιπόν ό,τι πιο κατάλληλο για να μάθουμε ένα εξαιρετικά σημαντικό και ζωτικό στοιχείο της λογοτεχνίας: το σκηνικό.

Στον Μαύρο Κύκλο, ο Νταν και η Έιμι εγκαταλείπουν το Κάιρο της Αιγύπτου και φτάνουν στη μεγαλύτερη χώρα του κόσμου, τη Ρωσία. Εξερευνώντας τον πολιτισμό, την ιστορία και τη γεωγραφία της Ρωσίας, ο Νταν και η Έιμι κινούνται διαρκώς σε διαφορετικά σκηνικά. Η αναδρομή στο ιστορικό παρελθόν πλουτίζει τη δράση, καθώς τα δυο αδέλφια αναζητούν τον μυστηριώδη NRR και το επόμενο στοιχείο!

Σύγκριση Σκηνικών

Πώς θα άλλαζε η πλοκή, αν ο Νταν και η Έιμι έρχονταν στην πόλη σας, αναζητώντας στοιχεία; Οι μαθητές μπορούν να συγκρίνουν, ή να βρουν αντιθέσεις ανάμεσα στην πόλη τους και στο σκηνικό του Μαύρου Κύκλου. Στο Ημερολόγιο Ερευνών τους, μπορούν να περιγράψουν πώς θα εξελισσόταν διαφορετικά η ιστορία, στη δική τους πόλη. Πού θα έβρισκαν οι ίδιοι το επόμενο στοιχείο; Σε ποιες τοποθεσίες θα διαδραματίζονταν τα πιο σημαντικά γεγονότα; Πώς αλλάζει η πλοκή, όταν αλλάζει το σκηνικό μιας ιστορίας;

Στα Μάτια του Μυαλού σας

Είναι καλύτερο το σκηνικό στα μάτια του μυαλού σας, ή στην πραγματική ζωή; Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα περιγράψουν πώς φαντάζονται οι ίδιοι το σκηνικό, σε σύγκριση με την πραγματικότητα.

Πρώτα, διαβάστε ένα απόσπασμα που περιγράφει κάποιο σκηνικό του βιβλίου, όπως όταν ο Νταν, η Έιμι και ο Χάμιλτον σκαρφαλώνουν στο εσωτερικό της εκκλησίας. Στο Ημερολόγιο Ερευνών τους, οι μαθητές θα αναπτύξουν πώς, κατά τη γνώμη τους, αντανακλά η σκηνή το σκηνικό. Πώς δείχνει; Πώς ακούγεται; Τι μυρίζουν οι χαρακτήρες, τι γεύονται, πώς αισθάνονται; Ποια είναι η γενικότερη διάθεση;

Ύστερα, δείξτε τους την εικόνα του πραγματικού σκηνικού. Πώς συγκρίνεται η δική τους εκδοχή του σκηνικού, με το πραγματικό; Ποια εκδοχή τούς άρεσε περισσότερο, αυτή που έφτιαξαν με το μυαλό τους, ή η πραγματική;

Εδώ θα βρείτε μερικά πολύ ενδιαφέροντα μέρη στη Ρωσία

Ένας Κόσμος Περιπέτειας

Ακολουθήστε τον Νταν και την Έιμι στα ταξίδια τους, με τη βοήθεια ενός παγκόσμιου χάρτη. Ζητήστε από τους μαθητές να σημειώσουν με καρφίτσες τις πόλεις που επισκέφτηκαν τα αδέλφια, αναζητώντας στοιχεία. Προβλέψτε πού θα στηθεί το σκηνικό, για τα επόμενα πέντε βιβλία. Ποιο σκηνικό ήταν μέχρι τώρα το πιο περιπετειώδες; Ζητήστε από τους μαθητές να ψηφίσουν και καταγράψτε τα αποτελέσματα σε ένα διάγραμμα.

Μαθητικό Ταξιδιωτικό Γραφείο

Φαντάζεστε τους μαθητές σας ταξιδιωτικούς πράκτορες;! Ζητήστε τους να προγραμματίσουν ένα ταξίδι σε μία από τις πόλεις που επισκέφτηκαν ο Νταν και η Έιμι, χρησιμοποιώντας ταξιδιωτικούς οδηγούς, εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, ιστοσελίδες, χάρτες και άλλες πηγές. Πρέπει, επίσης, να υπολογίσουν και το κόστος του ταξιδιού, λογαριάζοντας εισιτήρια, διαμονή, φαγητό και εισόδους σε διάφορα αξιοθέατα. Τέλος, ζητήστε τους να φτιάξουν ένα διαφημιστικό φυλλάδιο όπου θα αναλύεται το ταξίδι και θα αναφέρονται τα έξοδα, και να πουλήσουν το προϊόν τους!

 

Βιβλίο Έκτο: Στα Έγκατα της Γης, Jude Watson

Ιστορική Προσωπικότητα: Αμέλια Έρχαρτ

Τοποθεσίες: Σίδνεϊ, Κούμπερ Πέντι, Ντάργουιν, Τζακάρτα

 

Αναφορά στις Πηγές, και Ερευνητικές Ικανότητες

Η εκπληκτική ικανότητα της Έιμι να «ξετρυπώνει» γεγονότα και πληροφορίες για την ιστορία, τη γεωγραφία ή τους ανθρώπους, βοήθησε αυτήν και τον Νταν να βρίσκονται διαρκώς μπροστά από τους υπόλοιπους Κέιχιλ στην αναζήτηση των στοιχείων! Η αναφορά στις πηγές και η έρευνα, αποτελούν ουσιώδη συστατικά για τη διδασκαλία της ανάγνωσης, ή οποιασδήποτε γλώσσας. Η σειρά 39 Στοιχεία οδηγεί τα παιδιά σε ενδιαφέροντες νέους τόπους και τα φέρνει σε επαφή με ξεχωριστές ιστορικές προσωπικότητες. Βοηθήστε τα να αναπτύξουν την περιέργειά τους, διδάσκοντάς τους πώς να βρίσκουν περισσότερα στοιχεία για τις τοποθεσίες και τα πρόσωπα της ιστορίας.

Το Ίντερνετ

Οι καλοί «στοιχειοθήρες», κινδυνεύουν να χαθούν στις άπειρες δυνατότητες που προσφέρει το Ίντερνετ. Μια απλή αναζήτηση για την Αμέλια Έρχαρτ, μπορεί να παρουσιάσει πάνω από 1,6 εκατομμύρια σχετικές ιστοσελίδες. Διδάξτε τους μαθητές σας πώς να ξεχωρίζουν τις καλές ιστοσελίδες που στηρίζονται σε τεκμηριωμένες πληροφορίες, από τις λιγότερο αξιόπιστες, που παρουσιάζουν μονάχα προσωπικές απόψεις και ανεξακρίβωτα γεγονότα.

Πρώτα, κοιτάξτε το περιεχόμενο και τις πηγές της σελίδας. Η ιστοσελίδα μιας βιβλιοθήκης, ενός μουσείου ή ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος, παρέχει συνήθως αξιόπιστη πληροφόρηση. Μια ιστοσελίδα γεμάτη διαφημιστικά, άγνωστου συγγραφέα, ίσως δεν παρέχει τεκμηριωμένη ενημέρωση. Για να αξιολογήσετε μια σελίδα, αναρωτηθείτε:

• Ποιος έγραψε την πληροφορία; Είναι γνωστός συγγραφέας; Είναι ειδικός πάνω στο θέμα – κι αν ναι, με βάση ποια κριτήρια;

• Αναφέρεται στους σκοπούς της σελίδας η αντικειμενική πληροφόρηση; Είναι ακριβής η πληροφορία; Στηρίζεται σε γεγονότα; Ή μήπως η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε για να προπαγανδίσει μια συγκεκριμένη άποψη;

• Είναι ενημερωμένη η σελίδα; Είναι πρόσφατη η έρευνα; Οι σχετικές ιστοσελίδες στις οποίες παραπέμπει, λειτουργούν;

• Μήπως η πληροφορία διαψεύδεται από πληροφορίες σε άλλες ιστοσελίδες; Καλό είναι να ελέγχουμε αρκετές σελίδες, όχι μόνο μία.

• Είναι η πληροφορία καλο-οργανωμένη, καλογραμμένη και κατανοητή;

Κάνετε το Ταξίδι Περιπέτεια

Θα ασχολούνταν με τα στοιχεία ο Νταν και η Έιμι, αν το ταξίδι κατέληγε σε μια βαρετή, γραπτή αναφορά; Ούτε μία στο εκατομμύριο! Αναπτύξτε την αγάπη των μαθητών σας για την έρευνα, αναγορεύοντας το τελικό προϊόν σε περιπέτεια εφάμιλλη με την ανακάλυψη στοιχείων.

Για παράδειγμα, αφού μελετήσουν καλά τον αγαπημένο τους διάσημο Κέιχιλ, ζητήστε τους να παρουσιάσουν τις πληροφορίες σε μορφή ακροστιχίδας. Συχνά, οι μαθητές δυσκολεύονται να αφηγηθούν τις εργασίες τους, αν δεν τις αποστηθίσουν. Γράφοντας τα γεγονότα σε μορφή ποιήματος, που οι στίχοι του αρχίζουν με τα γράμματα του ονόματος του ήρωά τους, μαθαίνουν να παρουσιάζουν την πληροφορία με δικά τους λόγια.

Οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν τη δεξιότητα της δημόσιας ομιλίας, παρουσιάζοντας την έρευνά τους υποδυόμενοι τον αγαπημένο τους διάσημο Κέιχιλ. Από τον Μπέντζαμιν Φράνκλιν μέχρι την Αμέλια Έρχαρτ, οι μαθητές θα ενθουσιαστούν στην ιδέα να διδάξουν τους άλλους για τους «εαυτούς τους».

Δημιουργήστε ένα ζωντανό μουσείο, όπου οι μαθητές μπορούν να εκθέσουν θέματα από την Αυστραλία, από το Βαθιά στα Έγκατα της Γης. Φανταστείτε την αίθουσά σας γεμάτη βιτρίνες με πληροφορίες για το Σίδνεϊ, μοντέλα για το ανεπανάληπτο στιλ ζωής του υποκόσμου στο Κούμπερ Πέντι, ή διαδραστικά μαθήματα όπου οι μαθητές διδάσκονται την αυστραλέζικη «αργκό» – όλα φτιαγμένα από τους μαθητές.

Οδηγώντας τους μαθητές σας σε μια περιπέτεια αναζήτησης πηγών και έρευνας, τους παρέχετε το πιο ισχυρό πράγμα του κόσμου: την ικανότητα να αποκτούν γνώσεις και να τις κρίνουν σχολαστικά!

 

Βιβλίο Έβδομο: Η Φιδοφωλιά, Peter Lerangis

Ιστορικές Προσωπικότητες: Ουίνστον Τσόρτσιλ, Σάκα Ζούλου

Τοποθεσίες: Γιοχάνεσμπουργκ, Πρετόρια, Μαδαγασκάρη

 

Προαναγγελία και Αναδρομή

Δύο λογοτεχνικά στοιχεία που θα μπορούσαν να θεωρηθούν «σκιώδη» όσο και ένας Μαντριγκάλ, είναι η προαναγγελία και η αναδρομή. Και ενώ ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την προαναγγελία με σκοπό να προϊδεάσει τον αναγνώστη για κάτι που μπορεί να συμβεί αργότερα στην πλοκή, η αναδρομή διακόπτει την πλοκή, αναφέροντας κάτι που συνέβη πριν από την εποχή που ξετυλίγεται η ιστορία. Και τα δύο αυτά λογοτεχνικά στοιχεία εμπλουτίζουν την πλοκή, χωρίς να προδίδουν το τέλος. Αυξάνουν το ενδιαφέρον και την αγωνία, αφού ο αναγνώστης προσπαθεί να μαντέψει πώς θα επηρεάσει το στοιχείο το τέλος της ιστορίας.

Πώς Διακρίνουμε την Προαναγγελία και την Αναδρομή

Οι μαθητές θα συνεχίσουν να προηγούνται στον ανταγωνισμό για τα 39 Στοιχεία, όταν εξασκηθούν ώστε να αντιλαμβάνονται τη χρήση της προαναγγελίας και των αναδρομών. Στη Φιδοφωλιά, η Γκρέις, ο Άρθουρ και η Χόουπ ζωντανεύουν

Copyright 2014-2016 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΚΥΡΑ